‘Wij verrassen graag met innovatieve oplossingen’

Geplaatst op 18 november 2025

Organisaties met veel vastgoed zijn gebaat bij een stevige, betrouwbare en innovatieve onderhoudspartij. Eentje die goed is in wat hij doet, en vervolgens een stapje extra zet. Of twee. Zo’n partij is De Variabele. Zij doen niet alleen onderhoud, maar zijn ook regisseur van hele onderhoudstrajecten. Bovendien denken ze van A tot Z mee en zijn ze niet bang om hun mening te geven. Algemeen directeur Rolf Rüthers introduceert zijn organisatie met plezier.

De Variabele is een bekend gezicht in de regio. Als innovatieve vastgoedpartner zorgen zij voor onder meer mutatieonderhoud, planmatig onderhoud en transformaties bij woningcorporaties, zorginstellingen, onderwijsinstellingen en overheden. Dat doen ze met zo’n 300 collega’s in het gebied van Utrecht tot Winterswijk en van Zwolle tot net boven Den Bosch. Rolf: “We leveren natuurlijk de ‘handjes’ voor dit soort grote projecten, maar ook de denkkracht. We kijken graag mee met partijen die met hun handen in het haar zitten en zich afvragen: wat moeten we met ons vastgoed?” Voor die partijen ontwikkelt De Variabele plannen en mogelijke scenario’s. Als je nu dit doet, kun je met dat andere nog wel even wachten tot later. “We leggen hen verschillende scenario’s en de bijbehorende consequenties voor en spreken alles met hen door. Zo kunnen wij onze expertise optimaal inzetten en hoeft de vastgoedeigenaar zich niet druk te maken om zaken waar hij misschien wat minder tijd voor heeft.”

Netjes gedragen

Een heel sterk punt van de Variabele-medewerkers is dat ze weten hoe ze zich als een gast moeten gedragen in het pand waar ze aan het werk zijn. De radio gaat zacht of helemaal uit, medewerkers kijken de mensen aan, ze vegen hun voeten en ruimen achteraf hun rommel op, enzovoort. Rolf: “We vinden het essentieel dat onze medewerkers zich professioneel en respectvol gedragen. Daarom selecteren we niet alleen op vakmanschap, maar ook op de manier waarop iemand zich gedraagt. Daarnaast geven we regelmatig interne cursussen waarin dit thema aan de orde komt. De Variabele komt dagelijks bij heel veel verschillende mensen over de vloer. Voor al die mensen zijn onze werkzaamheden vaak een inbreuk op hun privacy. Soms relatief klein, maar af en toe ook echt groot. Iedereen ervaart dat anders en het is belangrijk dat wij daar oog voor hebben. Als je je daar als uitvoerende kracht niet bewust van bent, kun je onbedoeld grote problemen veroorzaken. Door onze medewerkers goed voor te bereiden en te trainen, zorgen we ervoor dat we dat voorkomen.”

Alles evalueren

De klanttevredenheid staat hoog in het vaandel bij De Variabele. Maar de bewoner of de gebruiker van het pand is niet de enige klant, zegt Rolf. “We hebben te maken met twee klantenstromen: naast de bewoner of de gebruiker van het pand zijn ook de school-, zorginstelling of woningcorporatie onze klant. Beide zijn voor ons even belangrijk.” Voor beide klantenstromen wordt de tevredenheid structureel gemeten en het werk zorgvuldig geëvalueerd. “Zo houden we inzicht in onze prestaties en kunnen we verbeterpunten snel signaleren en aanpakken.”

Geen gebaande paden

Naast klanttevredenheid richt De Variabele zich sterk op duurzaamheid en innovatie. “Van gebaande paden houden we niet zo,” zegt Rolf. “Wij verrassen onze klanten graag met innovatieve oplossingen. De opgaven waar zij voor staan worden immers steeds groter en complexer. Waar mogelijk denken wij met hen mee, zodat zij hun opgaven kunnen blijven realiseren.”

www.devariabele.nl

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkoparnhem-nijmegen.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: