De druk op de Arnhemse wegen neemt toe. Zeker rond de centrumring staat het regelmatig vast. Dat kost tijd, geld en energie – ook voor ondernemers. Met het nieuwe Duurzaam Mobiliteitsplan kiest Arnhem voor slimme en duurzame oplossingen. Niet door extra asfalt, maar door ruimte te maken voor schone en efficiënte mobiliteit. Dit is niet alleen goed voor het milieu en de gezondheid van inwoners, maar ook voor het ondernemersklimaat in de stad.
‘We willen dat Arnhem goed bereikbaar blijft, óók als de stad groeit,’ zegt wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić. ‘Tot 2050 verwelkomen we ruim 30.000 nieuwe inwoners. Als we niets doen, loopt de stad vast. Daarom zetten we nu in op een mobiliteitssysteem dat werkt voor iedereen: bewoners, bezoekers én ondernemers.’
Meer dan 100 maatregelen, met impact voor ondernemers
Het Duurzaam Mobiliteitsplan bevat meer dan 100 maatregelen, waarvan veel direct effect hebben op de binnenstad. Denk aan betere looproutes, ruimere fietsenstallingen, schoner vervoer en minder verkeersdrukte. Voor ondernemers betekent dit: betere bereikbaarheid, een aantrekkelijker winkelgebied, en kansen om duurzaam te ondernemen.
Een paar voorbeelden:
- Slim verkeerslicht bij de Sabelspoort: dit herkent voetgangers en grote groepen en schakelt automatisch naar groen. Dat verbetert de doorstroom richting de Rijnkade, wat prettig is voor zowel bezoekers als ondernemers daar.
- Metrominutekaart: deze kaart laat zien hoe snel je te voet bij populaire plekken bent. Dat stimuleert bezoekers om lopend het centrum te verkennen – goed voor de zichtbaarheid van winkels en horeca.
- Verruiming van de openingstijden van de bewaakte fietsenstallingen, onder meer bij Musis. Met veiligere en toegankelijkere stallingen wordt het centrum beter bereikbaar op de fiets.
- Uitbreiden aantal fietsenstallingen zoals bij Bartok en het Willemsplein
- Verbeteren fietsroutes zoals Onderlangs, Velperweg, Doorfietspad Nijmegen Arnhem en Arnhem Velp
- Verbetering van de mobiliteitshub bij GelreDome: hiermee kunnen bezoekers makkelijk overstappen op de bus.
- Met de Gelrepas reis je bijna gratis door de stad.
‘We investeren in een aantrekkelijk centrum waar je je makkelijk en schoon kunt verplaatsen,’ aldus Kundić. ‘Dat maakt het fijner voor klanten om te komen winkelen, en voor medewerkers om naar hun werk te reizen.’
Zero-emissiezone vanaf juni 2026
Vanaf 2026 geldt in de binnenstad – inclusief de centrumring – een zero-emissiezone. Bestelbusjes en vrachtwagens mogen er dan alleen nog rijden als ze schoon zijn. Voor ondernemers is er ondersteuning beschikbaar, zoals subsidies en hulp bij overstappen op elektrisch vervoer. ‘We begrijpen dat dit vraagt om aanpassing,’ zegt Kundić. ‘Maar het biedt ook kansen: minder uitstoot, schonere lucht en een prettigere winkelomgeving. We trekken samen op met ondernemers om dit haalbaar te maken.’
Samen vooruit
Het Duurzaam Mobiliteitsplan is gemaakt in samenwerking met inwoners, ondernemers en experts. Zo zorgen we ervoor dat het plan werkt in de praktijk. Ondernemers zijn een belangrijke partner in deze transitie. ‘We hebben ondernemers hard nodig om dit plan te laten slagen,’ zegt Kundić. ‘Daarom blijven we met ze in gesprek, ook over de bereikbaarheid van de stad.’
De zero-emissiezone komt eraan!
Vanaf 1 juni 2026 mogen alleen uitstootvrije bestel- en vrachtwagens nog het centrum van Arnhem in. Dit is een grote verandering voor ondernemers. Daarom biedt de gemeente gratis adviesgesprekken aan, speciaal voor ondernemers. Laat je adviseren door onze zero-emissieadviseur en ontdek hoe jij je slim en op tijd kunt voorbereiden. Zo voorkom je verrassingen. Neem contact op met Ivo Santegoets via 06 29 74 90 97 of ivo.santegoets@arnhem.nl. Vraag nu jouw gratis adviesgesprek aan met deze QR-code: