Per 1 juni 2026 voert Arnhem een zero emissiezone in. Tegelijk worden de eisen van de bestaande milieuzone aangescherpt. Uiteindelijk (2030) mogen er in het centrum van Arnhem alleen nog uitstootvrije bestel- en vrachtwagens rijden. Voor ondernemers vraagt dat om andere keuzes in vervoer en logistiek. De gemeente wil deze stap samen zetten en helpt ondernemers op weg naar een schone en bereikbare binnenstad.
Doel: schonere lucht
De zero emissiezone geldt vanaf 1 juni 2026 in de Arnhemse binnenstad. De zone krijgt dezelfde begrenzing als de huidige milieuzone. Wethouder economie en duurzame mobiliteit Nermina Kundić: ‘Dat zorgt voor duidelijkheid: wie nu al bekend is met de milieuzone, weet ook waar de zero emissiezone gaat gelden. Binnen deze zone zijn bestel- en vrachtwagens uiteindelijk alleen welkom als zij geen uitstoot veroorzaken. De invoering van de zero emissiezone sluit aan op de bestaande milieuzone, waar vanaf dat moment ook strengere eisen gelden voor vervuilende dieselvoertuigen. Het doel is een schonere lucht en een prettiger binnenstad voor werken, wonen en ondernemen.’
Stapsgewijze invoering
Arnhem kiest voor een geleidelijke invoering. Er komt een overgangsregeling tot 1 januari 2030, waarbij de minst vervuilende voertuigen het langst door mogen. Ondernemers krijgen zo de tijd om hun bedrijfsvoering aan te passen. De gemeente volgt daarbij de landelijke regels voor zero emissiezones. Er blijven ontheffingen mogelijk, bijvoorbeeld voor ondernemers met onvoldoende financiële middelen, voor mensen die bijna met pensioen gaan of voor voertuigen waarvoor nog geen uitstootvrije variant beschikbaar is. Het aanvragen van ontheffingen is in Arnhem mogelijk vanaf januari 2026.
Ondernemers tijdig betrekken
Arnhem voert de zero emissiezone zorgvuldig in. Tijdige en duidelijke communicatie is daarbij essentieel. Kundić: ‘Ondernemers moeten weten wat er verandert en wanneer. Daarom hebben we hen al in een vroeg stadium betrokken. En helpen we hen om zich voor te bereiden op de nieuwe regels, bijvoorbeeld via gratis adviesgesprekken. Meer dan 140 ondernemers hebben al van deze service gebruik gemaakt.’ Daarnaast kijkt de gemeente naar andere slimme oplossingen, zoals het bundelen van leveringen of samenwerken met emissieloze logistieke dienstverleners. Zo wordt de overstap haalbaar en praktisch.
De gemeente heeft bijeenkomsten georganiseerd voor en gesprekken gevoerd met ondernemers. ‘Daarbij kregen we waardevolle signalen’, aldus Kundić. ‘Ondernemers geven aan dat zij strengere handhaving van de toegangsregels in de binnenstad ondersteunen. Zeker als dit wordt gecombineerd met het bundelen van vervoer van en naar winkels. Zo blijft het voetgangersgebied beter toegankelijk voor iedereen. Ze werken al samen bij de afvalinzameling. Daardoor rijden er minder zware vuilnisauto’s door het centrum. Ook staan verschillende ondernemers open voor het gebruik van digitale sleutels. Daarmee kunnen zij bepalen welke leveranciers toegang krijgen tot hun pand. Leveringen kunnen dan ook plaatsvinden zonder dat er iemand aanwezig hoeft te zijn. Bijvoorbeeld buiten de openingstijden, als er weinig mensen in het centrum zijn.’
Niet meteen beboeten
De gemeente blijft ondernemers actief ondersteunen. Arnhemse ondernemers kunnen kosteloos gebruikmaken van een zero emissieadviseur. Deze adviseur helpt bij het verkennen van mogelijkheden, zoals elektrisch vervoer, logistieke samenwerking en beschikbare regelingen. Ook investeert de gemeente in laadinfrastructuur. Arnhem heeft al meer dan 1.200 laadpunten verspreid over de hele stad. Dat moeten er 2.000 worden.
Controle verloopt straks via een camerasysteem, zoals dat bij de milieuzone was. ‘We gaan niet vanaf dag één meteen boetes uitschrijven. Eerst krijgen mensen een waarschuwingsbrief, als ze de zone inrijden met een voertuig dat niet meer aan de eisen voldoet. Pas daarna gaan we handhaven.’
